Aku Tak Bodoh (2010) - The Review

by 5/17/2011 04:30:00 PM 1 Pengkritik
Assalammualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia, n syukur aku still bernafas lagi untuk menulis post baru kat blog ni

Anda semua sudah tonton or tengok movie Aku Tak Bodoh??? Belum??? My advice, go and watch it... Coz it is full of message of family, especially to all the mothers, fathers, teachers, and even those who are knowns to be the sons and daughters of their family... For those who yang memang xsuke tengok cite yang ada message bermakna, or takat tengok cite just for fun and isi masa lapang, please watch another movie other than these... Unless you wanna know the truth that happen around ourself and among those Malaysian.



A little bit sinopsis of this movies for all of you... Mengisahkan kehidupan 3 orang anak dari 2 keluarga yang berbeza, 2 orang daripada keluarga yang mementingkan adab, pelajaran dan kerja dan seorang daripada keluarga yang suatu ketika dahulunya ialah seorang kaki gaduh... Persamaannya, ke-2 keluarga ini, langsung mengendahkan or dengan ayat simplenye tidak menghiraukan anak-anak mereka dan apa kelebihan yang ada pada anak mereka ini... Seorang, kaki blogger yang memenangi best bloggers awards dan seorang lagi anak kecil yang bijak tapi ke-2 mereka ini langsung tidak diendahkan keluarga mereka kerana kesibukkan kerja. Manakala seorang lagi merupakan pelajar yang xberapa cemerlang namun, mempunyai kelebihan dalam seni mempertahankan diri yang langsung tidak dihargai oleh bapanya.

Oh ya.. By the way, this movie is an adaptation of a Jack Neo movie of I Not Stupid Too... Dilakonkan oleh Amy Mastura, Adibah nor, Riezman Kuzaimi, Namron, Ijat, Rohaizat Hassan, Aeril Zafrel, dan Datuk Jalaluddin Hassan. Di arahkan oleh Boris Boo.

Sebelum kita bergerak ke sinopsis lengkap in english and BM, jom tengok sedikit ayat yang aku petik n ingin kongsi sesama semua orang daripada cerita ini...
Apa yang cikgu ini fikirkan pada pelajar-pelajar yang memang lemah

"Jangan tengok apa kelemahan diorang je, kena tengok apa kelebihan dorang gak"
"jika diberi peluang, pasti mereka akan bagi yang terbaik"
"Nak buka pintu hati mereka, kita kena gunakan kunci"

Apa yang anak-anak ini fikirkan
"Yang kami suka, ibu bapa xsuke"
"Orang dewasa ingat, bila bagitau benda pada kami dah komunikasi la tu??"
"Diorang syok sendiri lah"
"Kami sebenarnya buat-buat dengar"
"Semuanya, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri"
"Yelah, Kalau kami buka mulut, Xsopan, biadab, nak melawan, lama-lama, kami mula senyap"
"Aku ade ibu dan ayah, tapi, kadang-kadang, aku rasa aku ni macam anak yatim"
"Orang dewasa ni pelik, bila bertanya, dorang xnak btau, bila buat cara kami, dorang kata salah, kalo btau awal-awal, xdela tersilap"

Ini kata pengetua didepan ibu Roy dan ayah Sudin

"Kadang-kadang, budak-budak ni suka ikut kelakuan ibu bapa"
"Kalau ibu bapa berkelakuan kasar, budak-budak ni pun ikut"

Kata Adibah Nor kepada Namron yang berlakon sebagai ayah Sudin

"Setiap benda ada baik atau buruknya"
"Bila kali terakhir puji budak Sudin tu??"
 "Nenek moyang kita pun, suh kita puji anak-anak kita"
"Kata-kata itukan doa, lagi-lagi doa ibu bapa, Insyaallah, makbul"

Ok... jom tengok sinopsis sebenar lak


Sinopsis lengkap??? Ini dia...

Temui Roy, Seorang mahasiswa berusia 16 tahun yang menghadapi cabaran masa remaja.Pada saat yang sama, seperti anak muda liannya, dia berusaha memahami pelajaran yang diajar oleh neneknya, Granie, bahawa nilai yang sangat penting dalam kehidupan adat Bahasa Melayu bahawa anak-anak atau orang muda secara ketat terikat oleh kebiasaan untuk memandang orang tua ataupun tua-tua dengan hormat, diragukan kesetiaan dan ketaatan total.

Tidak peduli apa situasinya mungkin… Menjadi sibuk dan pra-sibuk dengan pekerjaan mereka sebahagian besar masa, ayahnya, seorang programmer komputer dan ibunya, seorang editor senior majalah, hanya sekadar suatu eksistensi di rumah. Bagi mereka, memberikan kekayaan materi adalah semua yang dituntut daripada peranan orangtua.

Prestasi anak-anak tidak pernah cukup untuk memenuhi syarat untuk segala bentuk pujian. Ayah Roy, yang berasal dari keluarga miskin, sering berbangga bahawa melalui kritik ayahnya yang membuatnya apa dia hari ini. Dia sangat percaya bahawa tradisi tersebut harus dijalankan dalam keluarga. Little bahawa beliau tahu bahawa waktu dan situasi telah berubah.

Putranya, Jefri berusia 8 tahun, berada dalam situasi yang jauh lebih buruk ketika ia praktikal tidak ada orang yang berpaling. Komik petualangan set ketika beliau menjadi penasaran ingin mencari tahu di mana bayi berasal.

Terperangkap di antara adat ini penjara dan kehausan mereka untuk perhatian dan bimbingan daripada mereka yang selalu sibuk bekerja orangtua, Roy, akhirnya masuk ke sebuah kemelesetan ketika bahkan guru Bahasa Melayu mengejek dia membawa malu kepada masyarakat ketika ia gagal bahasa melayu nya kertas.

Roy bergabung dengan kumpulan gangster waktu kecil. Ini adalah kelompok yang sering memuji mereka berdua untuk beberapa kembali ditolak.Akhirnya, ketika situasi menjadi lepas kendali, menjadi jelas bahawa kedua orangtua menyedari kesalahan dan kerosakan psikologi yang telah mereka ciptakan pada anak-anak mereka sendiri.

Cerita memuat gilirannya emosional ketika orang tua mereka cuba untuk menyelamatkan anak jatuh dari cengkaman anti-sosial associate jenayah. Dan dengan perjalanan mereka datang dalam lingkaran penuh, memutuskan untuk memiliki perubahan pekerjaan sementara isterinya, Norlela menjadi seorang ibu rumah tangga untuk menebus mereka yang hilang bertahun-tahun sebagai ayah dan ibu. Pada akhirnya, baik pujian anak-anak mereka untuk mengajar mereka pelajaran yang paling berharga dalam hidup.

Ok... this sinopsis is taken from it's official website..


The above picture is one of the scene in this film where, Jefri misunderstood of what his friends said about pregnancy and getting baby... Kinda lawak gak r... Sume ni sebab dak-dak ni terpengaruh ngan cite kat TV yang tampilkan 1 pasangan berpegangan tangan, mengelilingi pokok dan akhirnya menyebabkan mereka terlanjur sehingga si perempuan disahkan mengandung... Hahahaha...Budak sekolah rendah lagi K!! kinda interesting when Jefri trying to ask is it true... Coz dia telah menjadi watak utama dalam pementasan drama di sekolahnya dan telah berpegangan tangan dengan watak perempuan ini sambil mengelilingi pokok... N dat's how the situation begins.


The above picture is about Sudin and Roy, 2 best friends bersekolah bersama tapi dengan 2 latar belakang keluarga yang berbeza... Sudin, lemah dalam pelajaran, tapi seorang rakan yang baik dan memahami rakannya terutama kelebihan rakannya, manakala Roy, seorang yang memenangi Best Bloggers Awards dan juga rakan rapat Sudin yang tau kelebihan Sudin terutamanya dalam seni mempertahankan diri...
Ok... Enough of this babbling... Nak tau lebih lanjut??? tengok la sendiri cite ni... Not dissapointing... Jalan cerita yang menarik, penceritaan yang memang bagus n macam dah kaji je perangai keluarga di Malaysia ni... Seperti kata ayah Sudin sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir...

"Buang pelajar, xakan menyelesaikan masalah, tapi hanya akan menambahkan lagi masalah... Masalah Sosial"
"Xada anak yang xboleh diajar, cume mak bapak yang xpandai mengajar"

N kata-kata di akhir cerita ini  yang boleh menyedarkan suasana yang berlaku dalam keluarga di Malaysia

"Memang betul kata orang, kalau selalu dipuji, diberi galakkan, pasti akan berjaya"


"Hidup bekeluarga, harus sayang-menyayangi... Itulah pesanan penglipur lara, dari zaman-berzaman"

putra87­™

Blogger - Engineer - Freelance Photographer

An Engineer, Lifestyle Blogger, A Freelance Photographer, Traveller, Food Hunter, and A Dad To Be.

1 Pengkritik:

iPai said...

wah .. ni kira lengkap punya review .. banyak spoil dah .. hehhe

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

BM
Semua penulisan & post adalah bertujuan perkongsian bersama. Segala gambar & gaya penulisan diambil dari sumber² yang dikreditkan bersama atau atas penulisan penulis sendiri. Sebarang penyalahgunaan, ketidaktelusan & pengambilan gambar untuk kegunaan lain tanpa kebenaran penulis, penulis tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil kepada mereka yang berkenaan.

BI
All of the articles, stories, info and materials are either taken from other website, blog, and other sources or self-wrote... Any sharing of this info is allowed but with the consent of this blog writer. Any misused, misguided, mischief articles taken from this blog without writers permission is prohibited. Admin and writer will not be responsible for any legal action taken by the authorities to those who concerns.