Estet Vs Magika

by 1/05/2011 02:37:00 PM 0 Pengkritik
Pas Tengok 2 Filem Ini, baru ku tau kenapa filem Magika menang lagi banyak anugerah berbanding filem Estet yang xramai orang nak tonton kat pawagam.

Jom kita baca review dariku tentang 2 filem ini... Magika VS Estet


1 filem berunsurkan muzikal dan fantasi, manakala 1 lagi berunsurkan aksi dan komedi, tapi kenapa 1 mendapat sambutan lebih?? Manakala lagi 1, kurang sambutan di pawagam??

Magika


Sinopsis:


Ayu and Malik, two sibblings is going through their darkest moments of life when their beloved mother just passed away. Malik feels so depressed believing he was the main cause of his mother’s death. During one of the evenings after a fight with his sister, Malik left to take a stroll in the forest. On and on he went until he realised he was lost and the next very moment, he appeared in another dimension called Magika.

Not only had he gotten himself lost, he was captured by a Nenek Kebayan and her follower, Awang Kenit. He is now subjected to be used as an experiment by the Nenek Kebayan to produce Essence of Youth made of human child’s tears. Upon hearing Malik’s cries for help, Ayu rushed to help her brother and she too is sucked in the Magika mystical land.

Ayu had to endure various types of challenges and obstacles in finding and to save her brother in her journey in the Magika world. And so begins the encounters of both the siblings with famous Malay heroes and myths like Badang, Dragon of Tasik Chini, Nenek Kebayan, Puteri Bunian, Pak Pandir, Hang Tuah and the Warriors of Melaka, Puteri Gunung Ledang, Bawang Putih and a lot more characters. The irony of it, all these characters actually sing in their conversation with each other!

Will Ayu be able to rescue Malik and leave the mystical land of Magika? What happens to Badang, Nenek Kebayan and other characters in Magika? Will Malik be able to overcome his dilemma over his mother’s death?

Komen ku - Filem ini agak best, penuh unsur muzikal dan kena dengan situasi lagu dia. Welll... aku memang dah lama adore the 3 brothers ni, KRU. Coz memang minat grup ni dari dulu lagi, dari kecik lagi. Walaupun citer dia penuh ngan pelakon famos² yang muncul ala² sekejap² gitu tapi juga penuh ngan unsur kekeluargaan dan nasihat. Xrugi tengok citer ni. Sesungguhnya Kita Bersaudara... hahaha..

Estet
 

 Sinopsis:

Sebuah filem yang mengabungkan kisah penuh aksi, lucu dan tauladan kepada masyarakat Tamil dan Melayu di tanah air! 

Kisah bermula apabila Estet Cinta Manis digemparkan dengan berita mengenai perlawanan bolasepak yang akan di adakan bersama Estet Red Cobra yang telah 20 tahun tidak dipertandingkan. 

Farid dan Shashi adalah dua orang pekerja estet yang berkenalan sejak lahir. Mereka berdua sering menjadi harapan pekerja estet yang lain untuk menyelamatkan penindasan yang berlaku pada setiap hari oleh kerani estet iaitu Encik Pooniah.  Tidak hairanlah seorang gadis cantik, Geetha begitu tertawan dengan heroism dan kebenaran hati Farid dan Shashi itu. 

Setiap penghuni estet  ingin mewakili estet untuk menjuarai pertandingan itu.  Sessi latihan dan pemilihan pemain pun diadakan oleh Subramaniam iaitu bapa Geetha yang dilantik sebagai jurulatih.  Pelbagai kerenah dan lebihan gaya yang terpaksa Subramaniam atasi untuk mendidik anak buahnya itu. 

Ayah kepada Shashi,  Apaa, rupa-rupanya dahulu adalah pemain bola negeri yang sangat mahir tetapi telah berlaku insiden semasa perlawanan bolasepak estet itu dahulu dimana kaki beliau telah di patah tiga oleh Sofi Jikan iaitu samseng estet sebelah yang sengaja ingin menamatkan karier Apaa atas upahan Pooniah 20 tahun yang lalu!  Hidupnya kini penuh kekecewaan dan perlawanan bola kali ini disambut dingin oleh beliau. 

Tujuan diadakan kembali pertandingan bola itu adalah hasil dari cubaan Pooniah untuk memiliki Geetha sebagai tebusan bagi Subramaniam supaya melangsaikan hutangnya kepada Pooniah.  Jika mereka menang di dalam perlawanan itu segala hutang pokok dan bunga Subramaniam akan langsai tetapi jika sebaliknya mereka gagal, Geetha akan menjadi milik Pooniah! 

Masalah itu membuat Subramaniam putus asa lalu ingin membunuh diri.  Beliau sempat diselamatkan oleh Geetha dan merayu supaya ayahnya itu mencari peluang untuk menyelesaikan masalah itu dengan semangat bukan putus asa. 

Permasalahan itu sebaliknya menguatkan lagi semangat setiakawan di antara pekerja estet mereka dan mereka berjanji akan gigih berlatih supaya mereka akan memperolehi kemenangan.  Sudah tentu Pooniah dan koncu-koncunya cuba sedaya upaya pula untuk menghalang pasukan Subramaniam dari menang. 

Apakah kesudahannya?

Komen ku - Bolehla, xderla lawak ane pun, filem ala² hindustan pun ader. Walaupun diserikan ngan 2 pelakon yang boleh dianggap best la iaitu Farid Kamil N Rosyam Nor, tapi filem ni still tidak bawa impak yang best macam filem Magika. Lagu intro dah best, tapi jalan cerita kurang la pulak. Unsur pengajaran ada, dan ending yang xberapa nak best la kalau nak dibandingkan ngan filem Magika. Siap buat ending menyanyi lagi. Memang xbest.

Akhir kata, Tonton la 2 filem ini kalau nak tau perbezaan dia.. hehehe..

putra87­™

Blogger - Engineer - Freelance Photographer

An Engineer, Lifestyle Blogger, A Freelance Photographer, Traveller, Food Hunter, and A Dad To Be.

0 Pengkritik:

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

BM
Semua penulisan & post adalah bertujuan perkongsian bersama. Segala gambar & gaya penulisan diambil dari sumber² yang dikreditkan bersama atau atas penulisan penulis sendiri. Sebarang penyalahgunaan, ketidaktelusan & pengambilan gambar untuk kegunaan lain tanpa kebenaran penulis, penulis tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil kepada mereka yang berkenaan.

BI
All of the articles, stories, info and materials are either taken from other website, blog, and other sources or self-wrote... Any sharing of this info is allowed but with the consent of this blog writer. Any misused, misguided, mischief articles taken from this blog without writers permission is prohibited. Admin and writer will not be responsible for any legal action taken by the authorities to those who concerns.