Semut Oh Semut!!

by 12/31/2008 09:04:00 AM 0 Pengkritik

Limah atau nama singkatannya Mah baru saja berumahtangga dengan suaminya Seman atas dasar pilihan keluarganya dan tinggal di kawasan perkampungan. Walaupun Seman sengau orangnya, Mah tak kisah malah mereka begitu bahagia dan tiada sebarang masalah yg terlalu besar sama ada dari segi komunikasi, nafkah zahir atau pun batin. Cuma ada kalanya Limah tak dapat nak memahami apa yg suaminya cuba nak bagitau.


Pada suatu malam Jumaat, mereka berdua bersetuju untuk membuka 'kaunter pembayaran nafkah batin'. Kali ini Seman agak letih sedikit disebabkan pada siangnya tadi dia pulun toreh getah sampai 10 ekar. Maka seman tidak mahu bekerja keras untuk sesi tersebut dan dia mengambil keputusan untuk berperanan sebagai 'org bawahan' sahaja. Setelah tiba waktu yg sesuai, Seman pun berbaring terlentang dan 'transaksi pembayaran' pun bermula.


Nak dijadikan cerita, dalam masa urusan tersebut seekor semut api telah jatuh dari siling ke atas katil dan merayaplah sehingga terjumpa dengan dua buah 'batu lembut' kepunyaan Seman. Oleh kerana pada masa itu semut tersebut mendapati 'batu2' tersebut seperti hendak melompat2 bagaikan nak menindihnya maka semut api tersebut terpaksa mempertahankan diri dengan menyepit sekuat hatinya 'batu lembut' tersebut..


Seman yang dari tadinya sedang asyik "hedap..hedap. ." tiba2 terkejut dan merasa sakit lalu bersuara dgn agak kuat sedikit..


Haduh Mah..hemut.. hemut..hemut. ." kata Seman.
"Dah kemut ni bang" jawab Limah.


"Hemut... hemut...hemut. .. higit helur hahu " sambung Seman yang cuba cabut anunya. Tapi masih dihalang oleh Limah.


"Dah kemut dan gigit kuat dah ni bang. Nak kemut dan gigit macam mana lagi" sambung Limah lagi dalam nada merenggek berahi.


"Laaa Mah... haduhhhh.... hemut higit hagi huat" celah Seman.
"Bang.. tgh kemutlah ni..nak gigit kuat camna lagi... Dah habis gigit dah ni .." sampuk Limah.
"Iskh...iskh. .ishk.. hak haham la Mah ni. Hahu hata hemut hat helur hahu.Haku nak habut hulu" balas Seman.


"Masa ni mana boleh cabut bulu bang, kok ya pun tunggu la selesai dulu baru cabut bang" balas Limah yang hampir kecewa kerana ganguan tersebut.
"hukan.. hemut higit hat helur hahu..."


"mana boleh sampai telur2 pun masuk bang..ni dah habis dalam dah ni.."
Limah yg dari tadi sedang astik menerima bayaran rasa sedikit terganggu dengan kerenah Seman tidak berapa nak peduli dan tidak mahu berhenti kerana dia merasakan masa untuknya menutup kaunter sudah hampir tiba.....


Limah semakin laju membuat 'kira2' sedangkan seman dibawah terkulat2 terpaksa memberi bayaran dalam antara sedap dan sakit. Si semut ni pulak bila keadaan semakin tak menentu kerana gegaran gampa bumi yg semakin menjadi2, dia pun mempertingkatkan kuasa dalamannya untuk menggandakan serangan keatas 'batu2' yg mengancam keselamatannya.


"Haduh Mah... hakit.. hedap..hakit mah.. hemut hat helur hahu mah.. hemut hakin huat mah hat helur hahu.."seman sendiri dah tak tau macam mana nak bagitau Limah.. sedap ada..sakitpun ada..


Limah yg merasakan sudah tiba waktunya untuk dia menutup kaunter, terus menggandakan kuasa dalamannya untuk membuat 'kira2' dgn laju sekali begitu juga si semut tadi semakin kuat goncangan 'gempa bumi', maka semakin kuatlah dia menggandakan serangan.. keadaan berlanjutan lebih kurang 2minit seterusnya dan dalam masa itulah si Seman tak habis2 bising..
"aaaa...hedap. ."bila semut api tu ketip kuat..."aaaaduuuhh.. hakitt....hemut higit helur hahu.."


Begitulah nasib Seman..Limah sudah tak memperdulikannya lagi.. dia meneruskan 'kira2' diatas 'bayaran' yg diberikan Seman sehinggalah selesai sesi pembayaran'.


Apabila kedua2nya berpuas hati dgn 'transaksi pembayaran' tadi Seman pun cepat2 bingkas bangun lalu mencapai lampu picit dan menyuluh kearah tempat yang kena gigit semut api tadi.
"tu hemut hat helur hahu tu.."


"apa ni bang.. kan dah sudah dah.. dah cabut pun.. takkan gatal nak mintak kemut lagi..?
Seman malas nak betekak lalu dia pun mengambil semut api tadi dan tunjukkan kepada isterinya.. Laaaaaaaa... semut!... Ingatkan apa tadi... patutlah meracau tak tentu pasal pun... selalunya tak macam ni... iskh... iskh... iskh... semut ohsemut... kenapalah kau jadi begini" kata Limah lalu mambuang semut tadi sambil ketawa..

muahahahahaha...

putra87­™

Blogger - Engineer - Freelance Photographer

An Engineer, Lifestyle Blogger, A Freelance Photographer, Traveller, Food Hunter, and A Dad To Be.

0 Pengkritik:

Lazada

Lazada Malaysia
Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

BM
Semua penulisan & post adalah bertujuan perkongsian bersama. Segala gambar & gaya penulisan diambil dari sumber² yang dikreditkan bersama atau atas penulisan penulis sendiri. Sebarang penyalahgunaan, ketidaktelusan & pengambilan gambar untuk kegunaan lain tanpa kebenaran penulis, penulis tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil kepada mereka yang berkenaan.

BI
All of the articles, stories, info and materials are either taken from other website, blog, and other sources or self-wrote... Any sharing of this info is allowed but with the consent of this blog writer. Any misused, misguided, mischief articles taken from this blog without writers permission is prohibited. Admin and writer will not be responsible for any legal action taken by the authorities to those who concerns.