KL Zombi Review

by 8/30/2013 01:37:00 AM 1 Pengkritik
#KLZombi 
Adaptasi Novel : #Zombijaya
Genre : Lawak / Aksi / Fiksyen / Adaptasi Novel
Lakonan : Zizan Razak, Siti Saleha, Faezah Elai, Usop Wilcha & Ramai lagi
Rating : 4/5


Sinopsis

KL Zombi is a story of five friends who each have their own dreams and hopes of a better life in the city. But those lofty ambitions come to a screeching halt when a deadly virus outbreak turns its inhabitants into zombies. Its main character, Nipis, played by Zizan Razak, has to put his life on the line in order to save himself and his friends from being infected by the virus.

Adapted from a Fixi novel titled Zombijaya written by Adib Zaini, it is Malaysia’s first local film to feature zombies with specials effects make-up and wardrobe that is on par with other international productions.

Ini pula kataku tentang KL Zombi dan kelainannya bagi mereka yang baca #Zombijaya


Ceritanya bermula dari pertemuan 5 orang rakan pada 1 malam untuk menyambut perayaan sambil tengok bunga api sama-sama

Sedang mereka berseloroh antara 1 sama lain, pertemuan dengan seekor anjing di tepi jalan membuatkan perjalanan mereka berubah apabila Aliff digigit apabila cuba untuk mendekati si comel itu.

Rohana a.k.a Ana cuba membantu untuk membawa Aliff ke klinik namun apa yang 3 orang lagi rakan ini tak tahu ialah perhubungan sulit yang berlaku pada malam tersebut antara Aliff & Ana.

Keesokkannya di Sekolah, Ana pergi ke sekolah secara biasa & Aliff secara biasa memandu kereta Dato Farouk namum sesuatu yang pelik berlaku kepada mereka secara tetiba. Mood makan yang menggila & darah tetiba keluar dari hidung & mulut mereka.

Akhirnya, Ana pitam & sesuatu yang tak disangka berlaku! Sedang 2 orang budak sekolah dimarahi guru disiplin tiba-tiba diganggu dengan perubahan yang berlaku kepada Ana. Maka bermulalah wabak yang mula menular secara luasnya sehinggakan menjangkiti pakcik jual aiskrim depan sekolah.

Aliff pun turut bertukar menjadi Zombi pada masa itu tetapi apa yang berlaku pada Nipis??

Nipis yang ketika itu bagaikan di dunia khayalannya tanpa menyedari dirinya dikelilingi Zombi termasuk ahli hoki pasukannya dan mamak buat teh tarik serta orang yang amik pizza dihantar Nipis.

Segalanya berubah bagi Nipis apabila cuba untuk mendapatkan ong nombor ekor bersama Boroi di jerat cina. Boroi diserang seorang Zombi yang akhirnya menukarkan dirinya serta merta menjadi Zombi!

Pertemuan Nipis & Azman sebelum itu di jalan raya ketika disaman berjumpa kembali pada babak seterusnya.

Apa yang berlaku pada Nipis & Azman? Mampukah mereka menyelamatkan diri daripada Zombi-zombi ini?

Overall, KL Zombie ialah filem gabungan siri TV "The Walking Dead" dan filem lakonan Brad Pitt "World War Z

Jom baca lak apa komen saya sebagai salah seorang pembaca novel #Zombijaya dengan #KLZombi

1. Permulaan cerita bermula agak sama seperti dalam novel.
2. Boroi & Zombi
 - Novel Zombijaya : Boroi bertukar jadi Zombi dalam rumahnya
 - KL Zombi : Boroi bertukar jadi Zombi apabila digigit seorang Zombi ketika nak dapatkan ong di jerat cina

3. Ana & Zombi
- Novel Zombijaya : Ana mati dibunuh Nipis akibat tak dapat diselamatkan lagi
- KL Zombi : Ana bertukar menjadi Zombi tetapi akhirnya diselamatkan oleh krim MLM Bro Khalid

4. Nipis, Azman, Nora, Afiq & Lisa
 - Novel Zombijaya : Mereka bertemu semula di sebuah apartmen berlif & bertemu dengan beberapa orang lagi yang terselamat termasuk seorang Dr.
 - KL Zombi : Mereka bertemu di sebuah rumah kedai terbengkalai diselamatkan oleh Kamarul

5. Kamarul
 - Novel Zombijaya : Berjaya ke pusingan ujibakat seterusnya di Sarawak & terbang ke Sarawak yang akhirnya terhempas serta jatuh cinta dengan seorang gadis yang juga ada dalam penerbangan tersebut.
 - KL Zombi : Kamarul gagal ujibakat nyanyian. Seterusnya berada di KL & diselamatkan Azman serta akhirnya menyelamatkan Nipis & yang lain

6. Nora & Zombi
- Novel Zombijaya : Berjumpa apabila Nipis cuba untuk menyelamatkan Sofea tetapi akhirnya berjumpa dengan Nipis. Nora berjaya diselamatkan Nipis tetapi akhirnya menjadi Zombi apabila diserang zombi yang ramai di Putrajaya.
- KL Zombi : Berjumpa Nipis apabila dia cuba menyelamatkan Sofea. Digigit Zombi tetapi akibat memakan krim MLM, berjaya memulihkan dirinya

7. Azman & Zombi
- Novel Zombijaya : Bertemu semula dengan Nipis di sebuah apartmen berlif sebelum melarikan diri ke Putrajaya menyelamatkan diri. Namun akhirnya bertuka menjadi Zombi apabila dikerumuni zombi yang banyak di Putrajaya
- KL Zombi : Menyelamatkan Kamarul, tolong selamatkan Nipis & yang lain, berjaya memulihkan anaknya dengan memberi krim MLM & akhirnya bertukar menjadi Zombi namun berjaya diselamatkan semula dengan krim tersebut

Novel Zombijaya VS KL Zombi

KL Zombi 1: Happy ending dimana manusia berjaya diselamatkan daripada virus Zombi oleh kerana krim MLM Bro Khalid
Novel Zombijaya 1 : Ending yang membuatkan pembaca tertanya, siapakah gerangan watak diakhirnya & apakah yang terjadi pada Nipis apabila dia seorang sahaja yang pernah digigit Zombi tetapi tak bertukar menjadi Zombi

KL Zombi 2: Perjalanan cerita menjadi seperti World War Z apabila Azman memberitahu dia boleh menyembuhkan anaknya dengan krim MLM & akhirnya berjaya menyelamatkan KL daripada Zombi
Novel Zombijaya 2 : Hanya Nipis & beberapa orang sahaja yang terselamat. Kamarul terselamat & bertemu semula nipis di RnR ke utara. 1 Malaysia mula menjadi Zombi

KL Zombi 3: Yang terselamat hanya Nipis, Nora, Sofea, Azman, kamarul, Afiq & Lisa dan mereka kembali menyembuhkan KL daripada penyakit serta menyelamatkan Ana & Aliff. Ana & Aliff akhirnya bergaduh dengan pasangan masing-masing.
Novel Zombijaya : 1 demi 1 watak dimatikan. Yang terselamat ramai lagi sehinggakan mereka berkubu di atas sebuah apartment dengan beberapa orang serta seorang doktor.

Sebenarnya banyak lagi, tapi biarkanlah penonton & mereka yang pernah membaca novel #Zombijaya mencari perbezaannya.

Apapun, ianya sebuah filem yang lebih baik daripada Pecah

if diberi 2 filem yang diadaptasi daripada Novel Fixi, 2 thumbs up untuk KL Zombi yang diadaptasi daripada Zombijaya berbanding Pecah yang diadaptasi dari tajuk novel yang sama

Selamat menonton KL Zombi & ianya pasti membuatkan anda pecah perut tergelak n sebuah cerita yang bukan bosan seperti genre filem Melayu yang biasa kita tengok.

putra87­™

Blogger - Engineer - Freelance Photographer

An Engineer, Lifestyle Blogger, A Freelance Photographer, Traveller, Food Hunter, and A Dad To Be.

1 Pengkritik:

Unknown said...

Macam menarik...nanti nak tengoklah huhuhuhu.....

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

BM
Semua penulisan & post adalah bertujuan perkongsian bersama. Segala gambar & gaya penulisan diambil dari sumber² yang dikreditkan bersama atau atas penulisan penulis sendiri. Sebarang penyalahgunaan, ketidaktelusan & pengambilan gambar untuk kegunaan lain tanpa kebenaran penulis, penulis tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil kepada mereka yang berkenaan.

BI
All of the articles, stories, info and materials are either taken from other website, blog, and other sources or self-wrote... Any sharing of this info is allowed but with the consent of this blog writer. Any misused, misguided, mischief articles taken from this blog without writers permission is prohibited. Admin and writer will not be responsible for any legal action taken by the authorities to those who concerns.