Sherlock Holmes 2 : A Game Of Shadow Review

by 12/22/2011 12:07:00 AM 1 Pengkritik
"Careful Of What You Fishing For" - Sherlock Holmes

 Sponsor : Yes World & Star E@Central (2 Tix Each)
Movie : Sherlock Holmes A Game Of Shadow 
Venue : GSC Mid Valley 
Date : 20 December 2011 (Premiere Screening) 
Malaysia Screening : 22 December 2011 
Genre : Action/Adventure/Crime
Rating : 4.7/5


Synopsis

Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) has always been the smartest man in the room…until now. There is a new criminal mastermind at large—Professor Moriarty (Jared Harris)—and not only is he Holmes’ intellectual equal, but his capacity for evil, coupled with a complete lack of conscience, may actually give him an advantage over the renowned detective. 

When the Crown Prince of Austria is found dead, the evidence, as construed by Inspector Lestrade (Eddie Marsan), points to suicide. But Sherlock Holmes deduces that the prince has been the victim of murder—a murder that is only one piece of a larger and much more portentous puzzle, designed by one Professor Moriarty. 


Mixing business with pleasure, Holmes tracks the clues to an underground gentlemen’s club, where he and his brother, Mycroft Holmes (Stephen Fry) are toasting Dr. Watson (Jude Law) on his last night of bachelorhood. It is there that Holmes encounters Sim (Noomi Rapace), a Gypsy fortune teller, who sees more than she is telling and whose unwitting involvement in the prince’s murder makes her the killer’s next target. Holmes barely manages to save her life and, in return, she reluctantly agrees to help him. The investigation becomes ever more dangerous as it leads Holmes, Watson and Sim across the continent, from England to France to Germany and finally to Switzerland. But the cunning Moriarty is always one step ahead as he spins a web of death and destruction—all part of a greater plan that, if he succeeds, will change the course of history.

Now... The part where we ignore "English Education" for a while to show our mother tongue language, "Bahasa Malaysia"


Segalanya bermula di sebuah kota di London. Berita pengeboman sana sini semakin meluas dan dikaitkan dengan dalang daripada pihak Nasionalis dan Anarki.

Tapi berlainan pula dengan pemikiran salah seorang detektif terkenal Scotland Yard yang duduk di Baker's Street, Sherlock Holmes. Sherlock Holmes dengan beraninya mengatakan, terdapat dalang disebalik setiap kejadian yang berlaku dan ianya mengikut 1 benang menuju Moriarty.

Dengan menyamar sebagai seorang tauke Cina, Holmes mengikut wanita yang dicintainya dalam movie terdahulu menjejaki langkah permulaan pencarian yang diingini. Akhirnya, Holmes berjaya menyelamatkan seorang tua yang menjadi pengantara di antara bukti pembunuh sebenar. Tapi ianya tak berakhir di situ.

Wanita yang dicintai Holmes mati, orang tua di tempat lelong tu pun mati. Nak tau camne diorang mati??? Sila tengok di pawagam berdekatan anda.

Dan ianya kembali kepada 2 orang watak utama dalam cerita ini, Sherlock Holmes & Dr. Watson

Dr. Watson kembali semula ke Baker's Street untuk memberitahu yang dia akan berkahwin dengan tunangnya (Dalam 1st movie dah ada). Bagi meraikan malam bujang, Holmes membawa Watson ke sebuah tempat, yang bukan sahaja untuk menyambut hari terakhir zaman bujang Watson, tetapi mencari petunjuk kepada penyelesaian kes ini.


Di tempat kejadian inilah, Holmes berjaya menemui petunjuk kepada penyelesaian yang seterusnya. Seorang wanita Gipsy yang sexy!!! Sangat kagum dengan Holmes kerana dapat menaakul terdapat pembunuh bersembunyi di atas dinding menunggu masa untuk membunuh Gipsy yang memanggil dirinya Sim, adik kepada petunjuk yang diperolehi Holmes ketika menyelamatkan orang tua di tempat lelongan.

Gaduh sana, gaduh sini, lawan sana, lawan sini, dan dalam scene sebelum gaduh, dapat lihat camne Holmes menggunakan skill taakulan dia macam mana babak seterusnya akan berlaku dan bagaimana untuk mengatasinya.

Nak tau apa berlaku pastu??? Sila sambung tengok kat wayang yeee

Dan sampailah hari keesokkannya, hari perkahwinan Dr. Watson dan isterinya. Sehabisnya majlis, ketika Holmes sedang cuba hidupkan keretanya, datang seorang pembantu Moriarty, yang juga merupakan seorang bekas tentera British, salah seorang penembak tepat (Spoiler!!!) menjemput Holmes berjumpa dengan Professor Moriarty.

Apa akan terjadi apabila 2 orang intelektual dengan pemikiran yang licik dan bijak bertemu??? 1 cabaran antara 1 sama lain yang akan menentukan hala tuju cerita ini dan juga hala tuju dunia yang akan berlaku seterusnya.

Disini segalanya bermula. dari 1 tali benang yang menghubungkan dengan dalang utama, Professor Moriarty yang saja suke wat kacau n cari pasal ngan Holmes sampai dia kena menyamar jadi pompuan nek ketapi yang kebetulan Dr. Watson ngan isterinya nak p honeymoon nek 1st class tuuuu...

Nak tau apa jadi kat isteri Dr. Watson??? Sherlock Holmes tolak dia jatuh kat 1 tasik, tapi nasibla ada abang Holmes, Mycroft datang membantu... Dah macam nak nyanyi lagu Wonder Pets lak.

Dan akhirnya, Watson terpaksa menyerah & membantu Holmes menyelesaikan misteri disebalik dalang Professor Moriarty.


Ok... Dah cukup panjang cite ni... Jom ringkaskan ngan beberapa babak fast forward yang bakal korang tengok dalam cite ni nanti.

- Holmes datang ke Perancis mencari Sim si gadis Gipsy.
- Sim tolong Holmes jumpa ketua Anarki.
- Ketua Anarki bunuh diri ngan tembak pistol kat kepala dia sendiri.
- Holmes tersilap tempat pengeboman yang sepatutnya di hotel tempat diplomat Meinhard berada.
- Perancis dan Jerman bertelagah sampai tutup sempadan.
- Holmes kena naik kuda ketot pi lepas sempadan Perancis ke Jerman mengejar Moriarty.
- Moriarty dah beli kilang buat senjata untuk rancangan seterusnya.
- Holmes mati, bukan sekali, tapi 2 kali (Macam mana dia mati?? Kena tengok cite dia).
- Holmes menang game chess lawan Moriarty.

Ok... cukup??? Tak cukup??? Nak tau banyak lagi?? Baekla kome p nengok cite ni kat wayang ea... Tak rugi teman kabo... Tapi cite dia agak berat sikit untuk orang yang susah nak tangkap n perasaan barang² yang ada sepanjang cerita ini yang akan menentukan jalan cerita yang seterusnya.

Oh ya... Holmes menyamar 2 kali dalam cite ni.. 1 di dinding rak buku, dan 1 lagi di kerusi ketika Watson sedang taip cerita & pengalaman sepanjang dirinya bersama Holmes.

putra87­™

Blogger - Engineer - Freelance Photographer

An Engineer, Lifestyle Blogger, A Freelance Photographer, Traveller, Food Hunter, and A Dad To Be.

1 Pengkritik:

Anonymous said...

Cerita yg aku tunggu kena p tgk nie...

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

BM
Semua penulisan & post adalah bertujuan perkongsian bersama. Segala gambar & gaya penulisan diambil dari sumber² yang dikreditkan bersama atau atas penulisan penulis sendiri. Sebarang penyalahgunaan, ketidaktelusan & pengambilan gambar untuk kegunaan lain tanpa kebenaran penulis, penulis tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil kepada mereka yang berkenaan.

BI
All of the articles, stories, info and materials are either taken from other website, blog, and other sources or self-wrote... Any sharing of this info is allowed but with the consent of this blog writer. Any misused, misguided, mischief articles taken from this blog without writers permission is prohibited. Admin and writer will not be responsible for any legal action taken by the authorities to those who concerns.